Drone Tour

Welkom in de wereld van drones, oftewel: de onbemande luchtvaart.

Een korte geschiedenisles

Vier hoogtepunten uit de onbemande luchtvaart.
1848

Het eerste prototype

De eerste drone was een hete luchtballon van Nikola Tesla. Deze werd gebruikt door Oostenrijk om een oorlog met Italië te winnen. De stad Venetië werd gebombardeerd.

1980

Doorontwikkeling

In de afgelopen decennia is defensie aanjager geweest van de ontwikkeling van drones. Steeds hoger, verder en langer kunnen onbemande luchtvaartuigen vliegen.

2014

Domtoren Utrecht

Een YouTube video van de hoogste kerktoren in ons land gaat viraal. Hoewel de vlucht illegaal is en de piloot wordt beboet, zet dit het civiele gebruik van drones op de kaart.

2021

EU Regels

Om de onbemande luchtvaart te laten groeien in Europa en de veiligheid te vergroten hebben alle EASA lidstaten dezelfde regels afgesproken om zich aan te houden.

Europese wet- en regelgeving

Sinds 31 december 2020 hebben we in de EU dezelfde regels voor het gebruik van onbemande luchtvaartuigen. Dit betekent onder andere dat u een EU Dronebewijs moet halen, vanaf 250 gram. Maar ook dat u hiermee in alle EU landen, Noorwegen, IJsland en Zwitserland mag vliegen.

Vanuit Drone Class helpen wij u om aan alle regels te voldoen, zodat u op creatieve en verantwoorde wijze met uw toestel kunt opereren.

Drone Class: even voorstellen

De eerste zaken om te regelen

Informatie over de opleiding, het exploitantnummer en de verzekering.

1. Opleiding

Voor een drone vanaf 250 gram moet u een opleiding met examen volgen. Dit kan geheel online! Wat u precies moet volgen hangt af van het gewicht van uw drone.

1. Mijn toestel weegt 250 gram of meer

U haalt het Basiscertificaat A1-A3 bij Drone Class en vraagt via ons uw certificaat aan bij de RDW in Nederland.

2. Mijn drone heeft een C2 label

Na het behalen van het Basiscertificaat A1-A3 moet u ook nog het Aanvullende certificaat A2 in bezit hebben. Dit maakt het mogelijk om o.a. in woonwijken met uw drone legaal te vliegen.

3. Mijn toestel heeft geen Cx-label

Vanaf 250 gram haalt u altijd het Basiscertificaat A1-A3 bij Drone Class en vraagt via ons uw certificaat aan bij de RDW in Nederland. Tot 1 januari 2024 mag u met het Aanvullende certificaat A2 ook in bebouwde omgeving vliegen.

2. Exploitantnummer

Een exploitantnummer is een nummer waarmee duidelijk wordt wie de drone in beheer heeft (en in de meeste gevallen ook de eigenaar is van het toestel). Dit nummer wordt afgegeven door de RDW.

1. Is dit nummer voor mijn toestel verplicht?

Het exploitantnummer is verplicht indien:
– uw toestel niet officieel gezien wordt als speelgoed
– uw toestel een vaste camera aan boord heeft, of
– uw toestel een gewicht heeft vanaf 250 gram

2. Moet ik dit nummer eenmalig aanvragen?

Ja, het gaat om een eenmalige aanvraag. Het exploitantnummer wordt per organisatie / particulier afgegeven. Als u meerdere drones heeft, dan gebruikt u hetzelfde exploitantnummer.

3. Hoe kan ik dit nummer aanvragen?

U vraagt het nummer aan bij de RDW, via eHerkenning (voor bedrijven) of DigID (voor particulieren).

3. Verzekering

Een WA verzekering geeft dekking tegen het berokkenen van schade en/of letsel. Afhankelijk van het gewicht van de drone kiest u voor een persoonlijke of zakelijke verzekering.

1. Is een WA verzekering verplicht?

Een WA verzekering voor uw toestel(len) is Europees wettelijk verplicht bij een gewicht vanaf 20 kilo. Het maakt daarbij niet uit of u de drone zakelijk of privé gebruikt.

2. Kan ik het toestel ook casco verzekeren?

Casco betekent dat eventuele schade aan uw eigen toestel wordt gedekt. Dit is een optie waar u bij het regelen van een WA verzekering over na kunt denken.

3. Welke verzekeraar raden jullie aan?

Wij werken samen met Flight Deck uit Arnhem. Zij bieden een zakelijke verzekering aan voor ca. 200 euro per jaar. U ontvangt korting op de poliskosten als u bij ons een opleiding volgt.

Tot slot

Hebben jullie nog tips of advies om beginnende piloten te helpen? Ja zeker. De eerste tip is om het EU Dronebewijs te halen en met de drone vaak te oefenen. Nog een tip: check of je niet per ongeluk in een no-fly zone zit. Gebruik de GoDrone app. Deze toont de actuele situatie in Nederland.

1. Open categorie

Als drone piloot start je altijd in de open categorie. U kunt online het EU Dronebewijs halen en aan de hand van vlieglessen uw toestel beter leren kennen.

2. Specifieke categorie

Loopt u tegen de beperkingen aan van de open categorie? Bijvoorbeeld, omdat je niet in een no-fly zone mag vliegen. Overweeg dan om de stap te maken naar de specifieke categorie.  U heeft hiervoor een exploitatievergunning nodig en extra opleiding.

Voor verdere vragen

Als u nog meer of juist andere vragen heeft, neem dan gerust met ons contact op.
Contact